Підвищення кваліфікації – це набуття нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань, метою якої є професійний розвиток, відповідно до державної політики у галузі освіти та забезпечення якості освіти.
Професійний розвиток науково-педагогічних працівників передбачає постійну самоосвіту, участь у програмах підвищення кваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання. Заклади освіти, в яких працюють педагогічні та науково-педагогічні працівники, сприяють їхньому професійному розвитку та підвищенню кваліфікації (ст. 59 Закону України «Про освіту»).
Науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати свою кваліфікацію (п. 2 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників).
Доктор педагогічних наук, професор кафедри професійної освіти та технологій за профілями Олег Малишевський пройшов курс підвищення кваліфікації за програмою «Сучасна трансформація професійних компетентностей педагога ХХІ століття:
від інтелектуального лідера до освітнього агента змін» у період з 31.05.2024 р. по 15.08.2024 р. 180 годин (6 ECTS кредитів).
Мета підвищення кваліфікації: професійний розвиток наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, педагогічних відповідно до державної політики у галузі освіти та забезпечення якості освіти; опанування кращих національних і зарубіжних практик модернізації педагогічної освіти і освіти дорослих; розвиток професійних компетентностей щодо здійснення якісної викладацької та дослідницької діяльності з урахуванням сучасних тенденцій педагогічної освіти і освіти дорослих України та зарубіжжя.
Співрозробники та запрошені викладачі програми: фахівці Центру неперервної цифрової освіти, Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» при ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України, Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, провідних наукових установ та закладів вищої освіти України.
Компетентності, що удосконалюються під час підвищення кваліфікації:
Загальні:
- знання і розуміння предметної галузі і професійної діяльності;
- здатність використовувати сучасні ІКТ та діджитал-технології у професійній діяльності;
- здатність до особистісного і професійного розвитку;
- здатність генерувати нові ідеї (креативність);
- здатність застосовувати кращі практики у професійній діяльності;
- здатність до критичної орієнтації у медіасередовищі;
- знання і розуміння психологічних особливостей різних категорій дорослих.
Професійні компетентності:
- андрагогічна компетентність, що передбачає удосконалення здатності навчати різні категорії дорослих із урахуванням їхніх індивідуальних потреб, траєкторії навчання, з опертям на досвід і самостійність у навчанні;
- інноваційна компетентність, що включає вміння адаптовувати технології навчання з урахуванням індивідуальних освітніх потреб та використовувати інноваційні технології у сфері педагогічної освіти і освіти дорослих;
- педагогічна майстерність як здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі педагогічної освіти і освіти дорослих, що передбачає ґрунтовне переосмислення наявних та створення нових цілісних знань на основі кращих українських і зарубіжних практик;
- інформаційно-цифрова компетентність як вміння використовувати сучасні ІКТтехнології, комунікувати у різноманітних мережевих контекстах; якісне застосовування цифрових сервісів й інструментів у дослідницькій і викладацькій діяльності;
- діджитал-компетентність як вміння оперувати доступними онлайн матеріалами в режимі реального часу, що спрощує процес отримання нових знань, вміння застосовувати міждисциплінарний контент за допомогою сучасних діджиталтехнологій;
- медіаосвітня компетентність як здатність розуміти і критично оцінювати різні аспекти цифрових медіа і медіаконтенту у професійній та повсякденній діяльності;
- мовнокомунікативна компетентність, що виявляється у реалізації індивідуальної публікаційної стратегії під час усного і писемного текстотворення на основі сучасних вимог до наукових текстів;
- дослідницька компетентність, що реалізується у здійсненні якісного дослідницького пошуку та використанні дослідницьких результатів у професійній діяльності на засадах академічної доброчесності;
- соціально-емоційна та психологічна компетентність як здатності здійснювати психологічний супровід здобувачів освіти – учнів, студентів, магістрантів, аспірантів, різних категорій дорослих з урахуванням сучасних соціальних викликів;
- інклюзивна компетентність як здатність створювати умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища, педагогічна підтримка осіб з особливими освітніми потребами.
Зміст програми підвищення кваліфікації:
Модуль 1. Неперервна педагогічна освіта: досвід України та зарубіжних країн.
Модуль 2. Освіта дорослих в українському та європейському освітніх просторах.
Модуль 3. Соціально-емоційні і психологічні компетентності педагога ХХІ століття та як їх розвивати.
Модуль 4. Цифрова грамотність та медіаграмотність у професійній діяльності педагога.
Модуль 5. Сучасні освітні технології у педагогічній освіті та освіті дорослих.
Модуль 6. Інклюзивна освіта у професійному розвитку педагога.
Модуль 7. Імідж сучасного науково-педагогічного і педагогічного працівника.
Модуль 8. Нормативно-правове регулювання атестації здобувачів наукових ступенів в Україні.