Академічна мобільність учасників освітнього процесу в закладах вищої освіти

Академічна мобільність

можливість учасників освітнього процесу навчатися, викладати, стажуватися чи проводити наукову діяльність в іншому закладі вищої освіти (науковій установі) на території України чи поза її межами (п.2 ч.1 ст.1 Закону України «Про вищу освіту»

Ключові аспекти академічної мобільності
  • надання права на участь у програмах академічної мобільності усім учасникам освітнього процесу;
  • чітке визначення видів та форм академічної мобільності;
  • закріплення принципу перезарахування отриманих кредитів на основі Європейської кредитно-трансферної системи (ЄКТС), зокрема шляхом порівняння змісту навчальних програм, а не назв курсів;
  • збереження місця навчання та стипендії для студентів та місця роботи для працівників ЗВО, котрі беруть участь у програмах академічної мобільності.
Програма академічної мобільності
  • діяльність українських та іноземних закладів освіти, спрямована на забезпечення реалізації прав українських та іноземних учасників освітнього процесу, а також працівників закладу освіти (наукової установи) на академічну мобільність протягом визначеного часу на підставі угоди з іншим українським закладом освіти (науковою установою) або іноземним закладом-партнером на умовах і в порядку, визначених Порядком.
Цілі академічної мобільності
  • інтеграція України в Європейський простір вищої освіти та Європейський дослідницький простір;
  • обмін передовими практиками та досвідом у сферах освіти і науки;
  • модернізація системи освіти;
  • цифровізація навчання та управління;
  • підвищення якості освіти та ефективності наукових досліджень;
  • підвищення конкурентоспроможності освітньо-наукової спільноти України;
  • розвиток професійних навичок та особистісних якостей учасників академічної мобільності;
  • поглиблення співробітництва з міжнародними партнерами у сферах освіти і науки;
  • підтримка соціальних, економічних, культурних взаємовідносин та зв’язків з іншими країнами.
Завдання учасників академічної мобільності
  • підвищення рівня теоретичної та практичної підготовки, професійної майстерності учасників академічної мобільності;
  • отримання міжнародного досвіду провадження викладацької, наукової, науково-технічної діяльності та доступу до європейської та світової дослідницької інфраструктури;
  • реалізація спільних наукових, науково-технічних та/або освітніх проектів;
  • підвищення рівня володіння іноземними мовами;
  • популяризація української мови, культури, поглиблення знань про культуру інших країн.

Академічна мобільність здобувачів освіти, а також науково-педагогічних працівників закладів освіти поділяється на:

1.

За місцем її реалізації:

  • внутрішню, що передбачає навчання, виконання програми академічної мобільності українським учасником в іншому українському закладі освіти (науковій установі), відмінному від місця постійного навчання (роботи);
  • міжнародну, що передбачає навчання, виконання програми академічної мобільності українським учасником в іноземному закладі освіти або іноземного учасника – в українському закладі освіти (науковій установі)
2.

За сферою діяльності:

  • освітня
  • наукова
3.

За способом реалізації:

  • очну, що передбачає фізичне переміщення учасника академічної мобільності до закладу-партнера
  • дистанційну, що передбачає інтерактивну взаємодію учасника академічної мобільності, що забезпечується використанням відповідних інформаційно-комунікаційних технологій
  • змішану, що передбачає очно-дистанційну участь учасника академічної мобільності

Освітня академічна мобільність за процедурою визнання результату програми академічної мобільності поділяється на:

Кредитна

передбачає навчання українського учасника в іноземному або українському (відмінному від постійного місця навчання) закладі-партнері або іноземного учасника в українському закладі-партнері з метою досягнення результатів навчання та/або відповідних компетентностей із/без здобуття кредитів Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (далі – кредити ЄКТС), що будуть визнані в українському (для українського учасника) або іноземному (для іноземного учасника) закладі-партнері постійного місця навчання

Ступенева

передбачає навчання українського учасника в іноземному або українському закладі-партнері або іноземного учасника в українському закладі-партнері за узгодженими між такими закладами освітніми (освітньо-професійними) програмами з метою здобуття певного рівня освіти, що дає такій особі право на отримання документа про фахову передвищу або вищу освіту в установленому законодавством порядку

Уманським державним педагогічним університетом імені Павла Тичини підписано договір з наступними ЗВО України:

Хмельницький національний університет

Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка

Український державний університет імені Михайла Драгоманова

Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Предметом договору є консолідація зусиль університетів спрямована на оптимальне використання науково-педагогічного потенціалу викладачів та наявних інформаційно-технічних засобів для участі у програмах внутрішньої академічної мобільності студентів аспірантів, докторантів, співробітників.

Процедура оформлення документів для участі у програмах внутрішньої академічної мобільності

1 етап

  1. Звернутися у деканат за переліком документів для оформлення (заява на ім’я ректора) (зразок додається)
  2. Витяг з протоколу засідання кафедри, на якому розглядалося питання направлення на участь в академічній мобільності (зразок додається),
  3. Договір про участь у програмі академічної мобільності (зразок додається)
  4. Копія договору Консорціуму або договір про співпрацю з іншим ЗВО)

2 етап

підготовка деканатом проєкту листа-звернення до закладу вищої освіти про направлення здобувача на програму внутрішньої академічної мобільності

3 етап

оформлений пакет документів подається до Навчально-методичного відділу університету

4 етап

оформлення індивідуального навчального плану на термін навчання за програмою академічної мобільності, затвердженого в установленому порядку (участь у програмах академічної мобільності можлива за умови їх відповідності освітній програмі та за погодження гаранта освітньої програми)

5 етап

формування Наказу на направлення здобувача вищої освіти для реалізації академічної мобільності за підписом ректора та візою юрисконсульта

6 етап

По завершенню академічної мобільності здобувач вищої освіти має у 10-ти денний термін подати такі документи:

  • до навчально-методичного відділу: програму та документ на підтвердження участі в академічній мобільності (академічна довідка); матеріали, що підтверджують фактичну дистанційну участь в академічній мобільності (фото заходу, посилання на сайт організатора, запис проведення академічної мобільності тощо).
  • до деканату: документ з переліком навчальних дисциплін та результатами їх вивчення, кількістю кредитів та інформацією про систему оцінювання навчальних здобутків, завірені в установленому порядку у закладі-партнері, для подальшого перезарахування результатів навчання

7 етап

  • визнання та перезарахування результатів навчання: університет визнає еквівалентними та перезараховує результати навчання студента у закладі вищої освіти – партнері;
  • визнання результатів навчання в рамках академічного співробітництва з закладами-партнерами вищої освіти здійснюється з використанням європейської системи трансферу та накопичення кредитів ЕСТS;
  • порівняння обсягу навчального навантаження під час здобуття вищої освіти в межах програми академічної мобільності повинно ґрунтуватися на зіставленні результатів навчання, яких було досягнуто здобувачем вищої освіти у закладі вищої освіти – партнері, та результатів навчання, запланованих освітньою програмою Університету.

Цю роботу координує  заступник декана з навчальної роботи та комісії, створені на кафедрах, які відповідають за реалізацію освітньої програми; перезарахування вивчених навчальних дисциплін здійснюється на підставі наданого здобувачем документа з переліком та результатами вивчення навчальних дисциплін, кількістю кредитів та інформацією про систему оцінювання навчальних здобутків здобувачів, завіреного в установленому порядку у закладі вищої освіти–партнері.

8 етап

підготовка звіту, який розглядається на засіданні кафедри про результати участі у програмі внутрішньої академічної мобільності. Затверджений звіт подається до навчально-методичного відділу