Освітній ступінь «бакалавр»

Програма державного екзамену з теорії і методики навчання інформатики для студентів освітньої програми Середня освіта (Трудове навчання та технології. Інформатика).

Розробники: к.п.н., доцент Чичук В.М. к.т.н., доцент Мельник О. С., д.п.н.

Програму схвалено на засіданні кафедри професійної освіти та технологій за профілями Протокол № 9 від 27 лютого 2023 року

Пояснювальна записка

 Програма державного екзамену з теорії і методики навчання інформатики призначена для студентів, які закінчують Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини зі спеціальності 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології. Інформатика).

Програма охоплює основні розділи інформатичних дисциплін та методики навчання інформатики спеціальності 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології. Інформатика). Метою державного екзамену є перевірка теоретичних знань випускників основних тем інформатики та методики її навчання, основних понять та їх визначень, передбачених програмами навчальних дисциплін. В межах цього екзамену перевіряється й оцінюється науково-теоретична і практична підготовка майбутніх учителів інформатики, необхідна для здійснення професійної діяльності у загальноосвітніх навчальних закладах.

Державний екзамен проводиться українською мовою.

Для проведення державного екзамену організується державна екзаменаційна комісія у складі голови та екзаменаторів (членів) комісії. Комісія створюється щорічно наказом ректора і діє впродовж календарного року.

Структура державного екзамену

Вступне випробування з професійної фахової підготовки. Комп’ютерні технології проводиться у формі усного екзамену та включає в себе:

  1. Теоретичне запитання, що передбачає перевірку знань студента з шкільного курсу інформатики.
  2. Теоретичне запитання, що передбачає перевірку знань студента з методики навчання інформатики.
  3. Практичне запитання, що передбачає перевірку практичних навичок студента використовувати інформаційні технології.

Зміст завдань державного екзамену

Інформатика

  1. Предмет та зміст дисципліни Інформатика. Задачі інформатики.
  2. Інформація. Існуючі підходи до визначення інформації.
  3. Системи числення. Перехід з однієї системи в іншу. Арифметичні дії.
  4. Складові частини персонального комп’ютера (процесор, пам’ять, периферійні пристрої).
  5. Покоління ЕОМ.
  6. Алгоритми та їх властивості.
  7. Класифікація програмного забезпечення.
  8. Операційні системи (ОС).
  9. Файлова система.
  10. Архівація файлів. Програми архіватори.
  11. ОС Windows основні поняття:
    • робочій стіл, панель завдань, системні папки, вікна;
    • піктограми папок, документів, програм, ярликів;
    • різновиди меню;
    • діалогові вікна Windows та їх елементи.
  12. ОС Windows та робота з файловою системою.
  13. Програми обслуговування дисків (форматування, дефрагментація, перевірка).
  14. Графічний редактор
  15. Текстовий процесор MS Word:
    • робота з текстом та документом(створення, збереження, редагування, перегляд, друк)
    • встановлення полів, формат абзацу, шрифти;
    • нумерація сторінок, колонтитули;
    • таблиці, діаграми;
    • Word Art, графіка (імпорт малюнків, автофігури, дії на малюнками);
    • колонки, вставка формул.
  16. Табличний процесор MS Excel:
    • створення, збереження, відкриття книг, робота з аркушами;
    • введення, редагування інформації, форматування комірок;
    • створення формул, вбудовані функції;
    • побудова діаграм та графіків.
  17. Створення презентацій засобами
  18. Бази даних. Створення бази даних в Microsoft Access:
    • створення таблиць;
    • створення форм;
    • створення запитів;
    • створення звітів.
  19. Комп’ютерні мережі.
  20. Алгоритмічні мови. Мовні процесори.

  1. Технологія програмування. Підпрограми, цикли, умовні переходи. Транслятори.
  2. Структура програми та мова програмування Pascal. Модульне програмування. Використання модулів в мові Створення модулів.
  3. Використання графіки в Паскалі.
  4. Мови візуального програмування.
  5. Педагогічні програмні засоби (класифікація та застосування).
  6. Відмінності між змінними, функціями і процедурами, включеними і не включеними в опис класу.
  7. Поняття: інкапсуляція, спадкування, поліморфізм.
  8. Конструктори і деструктори.
  9. Умовні оператори.
  10. Циклічні структури.
  11. Операції з текстовими файлами.
  12. Процедури та функції.
  13. Передача параметрів.
  14. Мова SQL та її основні команди.

Шкільний курс інформатики та методика його навчання

  1. Предмет методики викладання інформатики та її місце в системі професійної підготовки вчителя. Мета, задачі курсу ШКІ.
  2. Загальноосвітнє і загальнокультурне значення шкільного курсу інформатики. Інформатика як наука і як навчальний предмет в школі.
  3. Вимоги до вчителів інформатики.
  4. Теоретична інформатика. Засоби обробки інформатики.
  5. Склад і    призначення   навчального   програмного   забезпечення   з   курсу інформатики.
  6. Нові інформаційні технології навчання.
  7. Педагогічні програмні засоби, їх класифікація. Основні вимоги до ППЗ. Оцінка якості ППЗ.
  8. Вплив процесу   інформатизації   на    освітню   галузь.   Сутність   поняття «інформація». Функції соціально-педагогічної інформації.
  1. Проблема формування  інформаційної  культури   учнів.   Сутність   поняття «інформаційна культура», її основні компоненти. Становлення інформаційної культури.
  1. Становлення методичної системи навчання інформатики. Характеристика її основних компонентів.
  2. Цілі навчання інформатики в середній загальноосвітній школі.
  3. Становлення, особливості та перспективи розвитку шкільного курсу інформатики. Стандарт шкільної освіти з інформатики.
  4. Етапи вивчення шкільного курсу інформатики: пропедевтичний, базовий і профільний. Аналіз програм з інформатики. Особливості сучасної шкільної програми з інформатики.
  5. Принципи навчання інформатики, їх характеристика.
  6. Методи навчання інформатики.
  1. Засоби і   форми   організації   навчальної   діяльності  учнів   при   вивченні інформатики.
  2. Санітарно-гігієнічні норми роботи на комп’ютері.
  3. Підготовка вчителя до уроку. Планування навчального процесу з курсу інформатики. Інформаційні засоби навчання, їх характеристики.
  4. Типологія уроків інформатики. Основні складові уроку. Класифікації уроків за способами використання комп’ютера в навчальному процесі.
  5. Урок з інформатики: характерні ознаки, дидактичні особливості. Триєдина мета.
  6. Організація позакласної роботи. Особливості організації і проведення позакласної роботи з інформатики (мета і зміст). Основні форми і методика проведення.
  7. Гурткова робота. Додаткові та факультативні заняття. Олімпіади з інформатики і методика підготовки учнів до них. Підготовка учнів до конкурсу МАН.
  8. Характеристика основних теорій навчання інформатики.
  9. Роль загальних розумових дій і прийомів розумової діяльності у навчанні інформатики.
  10. Аналіз помилок учнів з інформатики і шляхи їх попередження і усунення. Функції перевірки і оцінювання результатів навчання інформатики.
  11. Види і критерії оцінювання результатів навчання інформатики. Характеристика основних форм оцінювання результатів навчання інформатики.
  12. Вимоги щодо тестових завдань і проведення тестування.
  13. Методика формування поняття інформації.
  14. Методика вивчення інформаційних процесів: уявлення про суть інформаційних процесів, про структуру і основні елементи інформаційних систем, функція зворотного зв’язку, процесах передачі інформації, лініях зв’язку, одиницях вимірювання ємності запам’ятовуючих пристроїв комп’ютера.
  15. Методика вивчення питань представлення інформації: мова як спосіб представлення інформації, двійкова система числення, особливості і переваги представлення інформації в двійковій системі, типи величин.
  16. Методика формування навичок роботи з дисками та засобами захисту інформації.
  17. Методика вивчення пристроїв комп’ютера: уявлення про функціональну організацію комп’ютера і загальні принципи роботи його основних пристроїв і периферії, принцип автоматичного виконання програм, основні компоненти програмного забезпечення комп’ютера.
  18. Методика вивчення операційної системи: MS DOS,
  19. Методика вивчення інформаційних технологій.
  20. Методика вивчення теми «Текстові редактори». Формування основних понять теми.
  21. Методика вивчення графічного редактору.
  22. Методика вивчення електронних таблиць.
  23. Методика вивчення теми «Системи управління базами даних». Формування основних понять теми.
  24. Мета навчання основ алгоритмізації.
  1. Методологічне значення розділу «Основи алгоритмізації».
  2. Сучасний підхід до вивчення основ алгоритмізації.
  3. Наведіть приклади і дайте характеристику класифікацій, які можуть бути покладені в основу вивчення алгоритмів.
  4. Сформулюйте метод вивчення відомих алгоритмів.
  5. Сформулюйте метод вивчення класичних алгоритмів.
  6. Дайте характеристику основним етапам вивчення основ алгоритмізації.
  7. Методика ознайомлення учнів з поняттям моделі.
  8. Розкрийте основні   моменти   розуміння   учнями   змісту   ланцюга   «об’єкт моделювання – мета моделювання – модель».
  9. Розкрийте поняття «інформаційна модель» і «системний аналіз».
  10. Які моделі використовуються у процесі чисельного моделювання? Розкрийте поняття «аналітична модель».
  11. Наведіть приклади задач, які можна використовувати при ознайомленням учнів з інформаційним моделюванням.
  12. Наведіть приклад однієї з схем побудови математичної моделі, яку можна використати при розв’язуванні задач.
  13. Розкрийте зміст методу моделювання.
  14. Дайте характеристику процесам, що відбуваються у ході моделювання.
  15. Перелічіть основні висновки, яких мають дійти учні при вивченні основ моделювання.
  16. Типові методичні помилки при формуванні в учнів з поняття «алгоритм».
  17. Методика визначення суттєвих ознак алгоритму.
  18. Перелічіть основні властивості алгоритму, з якими необхідно ознайомити учнів.
  19. Перелічіть недоліки вивчення конкретних мов програмування.
  20. Перерахуйте основні переваги навчання навчальної алгоритмічної мови.
  21. Методика формування в учнів розуміння поняття «величина».
  22. Особливості ознайомлення учнів з поняттям «величина».
  23. Ознайомлення учнів з характеристиками величин.
  24. Етапи розв’язування задач з використанням комп’ютера.
  25. Розкрити зміст етапу розв’язування задач «розробка алгоритму».
  26. Розкрити зміст   етапу   розв’язування  задач   «Налагодження  і   тестування програми».
  27. Перелічіть основні методи методики розв’язування задач.
  28. Основні цілі вивчення мов програмування.
  29. Основні вимого що до добору задач при реалізації методу демонстраційних прикладів.
  30. Ознайомлення учнів з поняттям «програма».
  31. Методика ознайомлення учнів з поняттям «мова програмування».
  32. Ознайомлення учнів з основними складовими мов програмування.
  33. Формування в учнів поняття «транслятор».
  34. Ознайомлення учнів з середовищем програмування Турбо Паскаль.
  35. Формування початкових навичок роботи у Паскалі.
  36. Основні дидактичні завдання при вивченні глобальної мережі Інтернет.
  37. Етапи ознайомлення учнів з можливостями глобальної мережі Інтернет.
  38. Ознайомлення з історією виникнення комп’ютерної мережі Інтернет.
  39. Методика ознайомлення учнів з маршрутизацією повідомлень в Інтернеті.
  40. Ознайомлення учнів з інформаційним зв’язком в Інтернеті.
  41. Дати характеристику основним складовим сучасного Інтернету.
  42. Формування в учнів поняття про ресурси Інтернету.
  43. Ознайомлення учнів з поняттям «IP-адреса».
  44. Ознайомлення учнів з поняттям «доменна адреса».
  45. Ознайомлення учнів з файловими Інтернет-архівами.
  46. Методика організації роботи з гіпертекстом.
  47. Методика роботи з електронною поштою.

Критерії оцінювання

При виставленні оцінки враховується змістовність та ґрунтовність усіх відповідей студента на питання екзаменаційного білету, мовленнєві, комунікативна і фахова компетенція.

Сума балів за всі

види навчальної діяльності

 

Оцінка ECTS

 

Оцінка за національною шкалою

90–100 A відмінно
82–89 B добре
75–81 C
69–74 D задовільно
60–68 E
35–59 FX незадовільно з можливістю

повторного складання

0–34 F незадовільно з обов’язковим

повторним вивченням дисципліни

Рекомендована література для підготовки до фахового випробування

  1. Асмаков С. В.   Железо      КомпьютерПресс   рекомендует /

С. В. Асмаков, С. О. Пахомов. – СПб. : Питер, 2010. – 416 с. : ил.

  1. Бабіч М. П.  Комп’ютерна  схемотехніка :  навчальний  посібник /

М. П. Бабіч, І. А. Жуков. – К. : МК – Прес, 2004. – 412 с.

  1. Базовий крус   інформатики /   В. Д. Руденко,   О. М. Макарчук, М. О. Патланжогу; за заг. ред. В. Ю. Бикова : навч. посіб. – К. : Вид. група BHV. – Кн. 2 : Інформаційні технології. – 2006. – 368 с., іл.
  2. Базовий курс   інформатики /   В. Д. Руденко,   О. М. Макарчук, М. О. Патланжогу; за заг. ред. В. Ю. Бикова : навч. посіб. – К. : Вид. група BHV. – Кн. 1 : Основи інформатики. – 2005. – 320 с., іл.
  3. Бочкин А.И. Методика преподавания информатики: Учеб. пособие.– Мн.: Выш.шк., 1998.– 431 с.
  4. Браткевич В. В. та ін. Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології : підручник для студентів вищих навчальних закладів / за ред. О. І. Пушкаря. – К. : Видавничий центр «Академія», 2002. – 704 с.
  5. Бройдо В. Л. Архитектура ЭВМ и систем : ученик для вузов. 2-е изд. /

В. Л. Бройдо, О. П. Ильина. – СПб. : Питер, 2009. – 720 с. : ил.

  1. Глушков С.В., Сурядний А.С. Персональний комп’ютер для учителя. –

Харьков: Фолио, 2003. – 507 с.

  1. Готуємось до олімпіад з інформатики / Упоряд. І. Скляр. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с. – (Б-ка «шкільного світу»)
  2. Гуржій А. М., Поровознюк Н. І., Самсонов В. В. Інформатика та інформаційні технології : підруч. для учнів професійно-технічних навчальних закладів. – Харків : ООО «Компанія СМІТ», 2003. – 352 с.
  3. Гуров В. В. Основы  теории  и  организации  ЭВМ /  В. В. Гуров, В. О. Чуканов. – М. : Бином, 2006. – 272 с.
  4. Дем’яненко В. М. Комп’ютер. Апаратна частина: конфігурація, вибір : посібник / В. Дем’яненко, Н. Вовковінська, В. Лапінський. – К. : Шкільний світ, 2009. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»)
  5. Дибкова Л. М. Інформатика та комп’ютерна техніка : посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К. : «Академвидав», – 320 с.
  6. Жмакин А. Архитектура ЭВМ. 2–е изд. / А. Жмакин. – СПб. : БХВ –

Петербург, 2010. –312 с.

  1. Забарна А.П. Організація навчання інформатики у профільній школі. –

Тернопіль : Мандрівець, 2009. – 128 с.

  1. Зимняя И. А. Педагогическая психология :   ученик   для   вузов /

И. А. Зимняяю. – М. : Логос, 2004. – 384 с.

  1. Зозуля Ю. Н. Настройка  компьютера  с  помощью  BIOS  на  100 % /

Ю. Н. Зозуля. – СПб. : Питер, 2011. – 368 с. : ил.

  1. Інформатика та комп’ютерна техніка : посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К. : Видавничий центр «Академія», 2002. – 320 с.

  1. Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології : Підручник для студентів вищих навчальних закладів / за ред. О.І. Пушкаря. – К. : Видавничий центр «Академія», 2003. – 704 с.
  2. Каган Б. М. Электронные вычислительные машины и системы : учебное пособие для вузов / Б. М. Каган. – М. : Энергоатомиздат, 1991. – 592 с.
  3. Карцев М. А. Арифметика цифровых машин / М. А. Карцев. – М. : Наука,
  4. Карцев М. А. Вычислительные  системы  и  синхронная  арифметика /

М. А. Карцев, В. А. Брик. – М. : Радио и связь, 1981. – 360 с.

  1. Клименко О. Ф., Головко Н. Р., Шарапов О. Д. Інформатика та комп’ютерна техніка : навч.-метод.  посібник /  за  заг.  ред. О. Д. Шарапова. – К. : КНЕУ, 2002. – 534 с.
  2. Книга вчителя інформатики: Довідково-методичне видання / Упоряд. Н.С.Прокопенко, Т.Г. Проценко. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. – 256 с.
  3. Коваленко Е. Э. Методика профессионального обучения : учебник для инженеров-педагогов, преподавателей спецдисциплин системы профессионально-технического и высшего     образования / Е. Э. Коваленко. – Х. : ЧП «Штрих», 2003. – 480 с.
  4. Корнейчук В. И. Основы компьютерной арифметики / В. И. Корнейчук, В. П. Тарасенко. – К. : РНР, 2002. – 175 с.
  5. Костриба О.В. Усі уроки інформатики. 9 клас. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 191 с. – (Серія «12-річна школа»)
  6. Левченко О. М. Основи Інтернету / О. М. Шевченко, І. О. Завадський, Н. С. Прокопенко : навч. посібник. – К. : Вид. група BHV. – – 320 c.: іл.
  7. Литвин І. І., Конончук О. М., Дешинський Ю. Л. Інформатика: теоретичні основи і практикум : підручник. – Львів : Новий світ. – 2004.
  8. Майоров С. А. Принципы организации цифровых машин / С. А. Майоров, Г. И. Новиков. – Л. : Машиностроение, 1974. – 232 с.
  9. Майоров С. А., Новиков Г. И. Структура электронных вычислительных машин / С. А. Майоров, Г. И. Новиков. – Л. : Машиностроение, – 384 с.
  10. Малишевський О. В., Колмакова В. О. Інформатика. Змістові модулі : Інформація та інформаційні процеси. Інформаційна система. Операційні сситеми. Інформаційні технології опрацювання текстів, графіки, таблиць : навчально-методичний посібник для студентів педагогічних університетів. – Умань : ВПЦ «Візаві», 2011. – 201 с.
  11. Мелецинек А. Инженерная педагогіка / А. Мелецинек. – М. : МАДИ(ТУ), 1998. – 185 с.
  12. Мельник А. О. Архітектура комп’ютера :   наукове   видання /

А. О. Мельник. – Луцьк : волинська обласна друкарня, 2008. – 480 с.

  1. Методичний посібник з інформатики / Зарецька І.Т., Семенова Т.В., Соколов О.Ю. – Х.: Факт, 2004. – 184 с.: іл.

  1. Методичні вказівки до лабораторного практикуму з курсу «Архітектура комп’ютерів» для студентів спеціальностей «Комп’ютерні системи і мережі» та «Системне програмування» / Укл. Лапко В. В., Губарь Ю. В. – Донецьк : Видавництво ДНТУ, 2005. – 120 с.
  2. Методичні вказівки до лабораторного практикуму з курсу «Цифрові ЕОМ» для студентів спеціальностей «Комп’ютерні системи і мережі» та

«Системне програмування» / Укл. Лапко В. В., Губарь Ю. В. – Донецьк : Видавництво ДНТУ, 2004. – 78 с.

  1. Морзе Н.В. Методика навчання інформатики. Ч.1. Загальна методика навчання інформатики. – К.: Навчальна книга, 2003. – 254 с.
  2. Морзе Н.В. Методика навчання інформатики. Ч.2. Методика навчання інформаційних технологій. – К.: Навчальна книга, 2003. – 288 с.
  3. Морзе Н.В. Методика навчання інформатики. Ч.3. Методика навчання основним послугам глобальної мережі Internet. – К.: Навчальна книга, 2003. – 196 с.
  4. Морзе Н.В. Методика навчання інформатики. Ч.4. Методика навчання основам алгоритмізації і програмування. – К.: Навчальна книга, 2003. – 250 с.
  5. Орлов С. А. Организация ЭВМ и систем. Фундаментальный курс по архитектуре и структуре современных компьютерных средств : учебник для вузов. 2–е изд. / С. А. Орлов, Б. Я. Цилькер. – СПб. : Питер, – 668 с.
  6. Основы современных компьютерных технологий : учебное пособие / под. ред. А. Д. Хоменко. – СПб. : КОРОНА-принт, 1998.
  7. Проектирование цифровых систем          на          комплектах микропрограммируемых  БИС /  С. С. Булгаков,  В. М. Мещеряков, В. В. Новоселов, Л. А. Шумилов / под ред. В. Г. Колесникова. – М. : Радио и связь, 1984. – 240 с.
  8. Рамський Ю. С. Логічні основи інформатики : навч. посіб. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2003. – 286 с.
  9. Рамський Ю. С., Рєзіна О. В. Вивчення інформаційно-пошукових систем мережі Internet : навч. посібник. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. – 60 с.
  10. Робота в сети Интернет / С. В. Глушков, А. С. Сурядный, Д. В. Лютин, Н. С. Тесленко. – изд. 3-е, доп. и переработ. – М. : АСТ: АСТ МОСКВА; Владимир : ВКТ, 2008. – 408 с.
  11. Самофалов К. Г. Цифровые  ЭВМ.  Теория  и  проектирование / К. Г. Самофалов, В. И. Корнейчук, В. П. Тарасенко. – К. : Выща шк., 1989. – 424 с.
  12. Следзінський І. Ф., Василенко Я. П. Основи інформатики : посібник для студентів. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2003. – 160 с.
  13. Фельдман Л. П., Петренко А. І., Дмитрієва О. А. Чисельні методи в інформатиці. – К. : Видавнича група BHV, 2006. – 480 с.: іл.