Освітній ступінь «бакалавр»

Розробники: к.т.н., доцент Мельник О. С., д.п.н., проф. Малишевський О.В.

Програму схвалено на засіданні кафедри професійної освіти та технологій за профілями Протокол № 9 від 27 лютого 2023 року

Пояснювальна записка

Програма кваліфікаційного екзамену з «Комп’ютерних технологій та методики професійного навчання» призначена для студентів, які закінчують Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини зі спеціальності 015.10 Професійна освіта (комп’ютерні технології).

Програма охоплює основні розділи фахових дисциплін спеціальності 015.10 Професійна освіта (комп’ютерні технології). Метою кваліфікаційного екзамену є перевірка теоретичних знань випускників основних тем фахових дисциплін, основних понять та їх визначень, передбачених програмою. В межах цього екзамену перевіряється й оцінюється науково-теоретична підготовка майбутніх спеціалістів з комп’ютерних технологій, необхідна для здійснення професійної діяльності у галузі комп’ютерних технологій.

Державний екзамен проводиться українською мовою.

Для проведення кваліфікаційного екзамену організовується екзаменаційна комісія у складі голови та екзаменаторів (членів) комісії. Комісія створюється щорічно наказом ректора і діє упродовж календарного року.

При складанні іспиту студенти повинні продемонструвати програмні  результати навчання та компетентності набуті впродовж навчання:

  1. Здатність формувати поняття апарату загальнонаукових навчальних предметів для розуміння взаємозв’язку між соціально-економічними, історичними та психолого-педагогічними явищами, розуміти суть соціально-педагогічних проблем;
  2. Здатність розкрити основні положення програмування на прикладі сучасних процедурних мов, знати об’єктно-орієнтовану парадигму програмування;
  3. Здатність розкрити суть та закономірності фізичних процесів і на їх основі формувати чіткі уявлення про процеси, які відбуваються під час роботи обчислювальної системи;
  4. Здатність розкрити структуру поняття модель, мати уявлення про моделювання як метод пізнання, вміти моделювати динамічні процеси, бачити взаємовплив моделі і реального процесу;
  5. Здатність формувати уявлення про методи оптимізації і вміти використовувати їх при розв’язанні навколишніх завдань;
  6. Здатність на основі фундаментальних теоретичних положень сучасної інформатики, розуміти властивості алгоритмів і на їх основі вміти зводити проблеми до відомих алгоритмів;
  7. Ознайомлення з структурою обчислювальної системи, проходженням машинних операції через мікропроцесор;
  8. Здатність розробляти системи як на мовах високого так і низького

рівня;

  1. Здатність розуміти еволюцію концепції баз даних, мати уявлення про відмінності інформаційних систем, вміти оперувати технологією баз даних, вміти адмініструвати бази даних і формувати запити на основі найрізноманітніших СУБД;
  2. Здатність розуміти специфічні особливості професії викладача професійного навчання в галузі комп’ютерних технологій, бути знайомими з основними напрямками розвитку сучасної техніки, знати методи самостійного засвоєння педагогічних знань;
  3. Мати глибокі знання з основних галузей комп’ютерних технологій;
  4. Здатність формувати уміння та навички практичної роботи в розробці конструкторської та технологічної документації;
  5. Здатність забезпечувати формування умінь та навичок користування засобами автоматизації виробничих (технологічних) процесів;
  6. Здатність використовувати ПК для конструювання пристроїв та моделювання технологічних процесів;
  7. Здатність використовувати інформаційні технології в навчальному процесі; ,
  8. Здатність застосовувати передовий вітчизняний і світовий досвід у галузі комп’ютерних технологій в практичній діяльності.

 

Структура кваліфікаційного екзамену

Вступне випробування з комп’ютерних технологій та методики професійного навчання проводиться у формі усного екзамену та включає в себе теоретичні питання, які передбачають перевірку знань студента у галузі комп’ютерних технологій.

На засіданні кафедри професійної освіти та технологій за профілями були затверджені білети, які мають наступну структуру:

ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № 28

  1. Локальні комп’ютерні мережі: класифікація, апаратна і програмна підтримка.
  2. Дати характеристику архітектури персонального комп’ютера.
  3. Основні вимоги до педагогічних програмних засобів. Оцінка якості педагогічних програмних засобів.

 

Зміст завдань кваліфікаційного екзаменУ

Комплекс дисциплін у галузі «Інформаційні технології»

  1. Основні етапи життєвого циклу розробки програмного забезпечення (SDLC).
  2. Розкрийте поняття топології глобальних мереж.
  3. Сучасні мови програмування, їх класифікація. Транслятори, їх типи.
  4. Назвіть параметри навантаження комп’ютерних мереж, та вкажіть відомі вам їх методи вимірювання.
  5. Особливості автоматизованого керування мережею.
  6. Проаналізуйте класифікацію комп’ютерних мереж.
  7. Обробник виключень try…catch в мові C#.
  8. Складові об’єктно-орієтованого програмування.
  9. Поняття адаптивної маршрутизації та принципу адаптації.
  10. Класи, методи та об’єкти в мові програмування C#..
  11. Функції адміністратора комп’ютерних мереж.
  12. Основні технічні засоби захисту, та їх призначення.
  13. Розкрийте поняття однорангових мереж.
  14. Назвіть основні етапи створення комп’ютерних мереж.
  15. Основні задачі та цілі автоматизації процесу керування комп’ютерними мережами.
  16. Особливості створення Windows-додатків на мові C#.
  17. Фізичні канали зв’язку та адресація мереж.
  18. Використання процедур і функцій. Рекурсія. Параметри.
  19. Вкажіть основні контролюючі параметри комп’ютерних мереж.
  20. Основні функції операційної системи. Поняття операційного середовища, обчислювального процесу, ресурсу.
  21. Сучасні операційні системи. Операційні системи мейнфреймів.
  22. Інтернет: протоколи, система адресації, способи передачі даних.
  23. Підключення до Інтернет: пристрої, програмне забезпечення.
  24. Функції операційної системи Windows. Об’єкти та їх дескриптори у Windows.
  25. Комп’ютерні мережі: апаратна реалізація передачі даних, основні характеристики.
  26. Пам’ять і відображення, віртуальний адресний простір.
  27. Основні послуги Інтернет, їх характеристика.
  28. Локальні комп’ютерні мережі: класифікація, апаратна і програмна підтримка.
  29. Комп’ютерні мережі: призначення, класифікація, фізичне середовище передачі даних, характеристика процесу передачі даних.
  30. Керування процесами і потоками у сучасних ОС: UNIX, Linux, Android, Windows.
  31. Охарактеризуйте принципи та організацію роботи пошукових систем.
  32. Особливості роботи з масивами в JavaScript.
  33. Назвіть критерії відмови комп’ютерних мереж.
  34. Каскадна таблиця стилів CSS та її основні властивості.
  35. Структура DOM. Робота з подіями DOM в JavaScript.
  36. Структура програми на мові С#.
  37. Комп’ютерні віруси: шляхи проникнення вірусів, класифікація вірусів. Антивірусні засоби, їх характеристика.
  38. Мета діяльності Центру технічного обслуговування комп’ютерних мереж, його призначення та принцип побудови.
  39. Git-репозиторій та особливості роботи з ним.
  40. Характиристика типів кабелів, вита пара.
  41. Структура HTML-документу та його блоки.
  42. Опишіть методи сумісного використання ліній зв’язку.
  43. Оператори розгалужень та вибору в мові C#.
  44. Особливості створення програми на JavaScript.
  45. Структура програми та глобальні масиви у PHP.
  46. Поріг перевантаження, поріг відмови та часткова відмова комп’ютерних мереж.
  47. Структура XML-документів.
  48. Компоненти архітектури комп’ютерної мережі.
  49. Реалізація запитів PHP до БД SQL.
  50. Процес розробки програмного забезпечення.
  51. Тестування та налагодження програмного забезпечення.
  52. Сучасні операційні системи. Серверні операційні системи.
  53. Сучасні операційні системи. Багатопроцесорні операційні системи.
  54. Принципи дії методів вбудовування PHP-коду.
  55. Інтерфейс програмування додатків Win32 API.
  56. Проаналізуйте етапи створення комп’ютерних мереж засобами ОС Windows.
  57. Кодування інформації. Системи числення. Навести приклади перетворення інформації у різних системах числення.
  58. Дати характеристику архітектури персонального комп’ютера.
  59. Архітектура операційних систем.
  60. Масиви у мові програмування C#, оголошення масивів.

Дисципліна «Методика професійного навчання»

  1. Розкрити основні положення асоціативно-рефлекторної теорії навчання.
  2. Організація позакласної роботи з інформаційних технологій в закладах професійної освіти.
  3. Основні вимоги до педагогічних програмних засобів. Оцінка якості педагогічних програмних засобів.
  4. Дати характеристику компʼютерного програмного забезпечення викладання спецдисциплін у галузі компʼютерних технологій.
  5. Дати характеристику різним формам організації навчальної діяльності учнів на уроці (індивідуальна, парна, групова і фронтальна).
  6. Розкрити поняття інформаційних та технічних засобів навчання.
  7. Розкрити сутність і охарактеризувати метод проектів і метод мозкового штурму.
  8. Дати характеристику інтерактивним методам навчання.
  9. Дати характеристику різним класифікаціям методів навчання.
  10. Характеристика урочних і позаурочних форм профільного і професійного навчання.
  11. Дати характеристику дидактичним принципам професійного навчання.
  12. Розкрити основні ознаки класно-урочної системи навчання.
  13. Методика ознайомлення учнів з поняттям «мова програмування».
  14. Сформулювати основні цілі навчання інформаційним технологіям в закладах професійної освіти.
  15. Методика вивчення інформаційних технологій..
  16. Розкрити зміст основних компонентів методичної системи навчання інформаційних технологій.
  17. Методична система навчання інформаційних технологій.
  18. Планування навчального процесу в закладах професійної освіти.
  19. Розкрити основні положення теорії проблемного навчання (проблемно-діяльнісний підхід до навчання).
  20. Дати характеристику педагогічних програмних засобів. Подати їх класифікацію.
  21. Розкрити основні положення концепція особистісно-розвивального навчання.
  22. Розкрити основні положення теорії програмованого навчання.
  23. Проаналізувати типові помилки учнів при вивченні галузевих дисциплін.
  24. Розкрити основні освітні можливості інформаційних технологій.
  25. Становлення, особливості та перспективи розвитку фахових навчальних предметів. Етапи становлення навчального курсу інформатики.
  26. Перевірка і оцінювання результатів навчання інформатики.
  27. Предмет і завдання курсу, його місце в системі професійної підготовки вчителя компʼютерних технологій.
  28. Розкрити основні положення діяльнісної теорії навчання і теорії поетапного формування розумових дій.
  29. Психолого-дидактичний аналіз помилок учнів і шляхи їх попередження й усунення.
  30. Методика професійного навчання як наука і навчальний предмет.

Шкала оцінювання

Оцінка «відмінно» ставиться студенту, відповідь якого відзначається повнотою викладання без допомоги викладача. Студент володіє глибокими, міцними, узагальненими знаннями з предмета, обґрунтовано використовує їх у нестандартних ситуаціях.

Оцінку «добре» отримує студент за повну, логічну, обґрунтовану відповідь із деякими неточностями. Студент може зіставляти, узагальнювати, систематизувати інформацію під керівництвом викладача. Знання студента є достатньо повними, він вільно застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях. Відповідь на ситуаційне завдання є недостатньо аргументованою.

Оцінку «задовільно» заслуговує студент, відповідь якого відзначається неповнотою виконання з допомогою викладача. Значну частину матеріалу студент засвоїв на репродуктивному рівні. Він не може самостійно аналізувати, робити висновки. Відповідь студента недостатньо осмислена. Відповідь до ситуаційного завдання є слабо аргументованою та/або в окремих аспектах – неправильною.

Оцінка «незадовільно» виставляється студенту, якщо він взагалі не відповів на питання, або його відповідь є неправильною чи фрагментарною. Студент не знає значної частини навчального матеріалу, робить суттєві помилки у відповідях на питання. Відповідь на ситуативне завдання є необґрунтованою чи неправильною.

Критерії оцінювання

При виставленні оцінки враховується змістовність та ґрунтовність усіх відповідей студента на питання екзаменаційного білету, мовленнєва, комунікативна і фахова компетенція.

Сума балів за всі види навчальної діяльності Оцінка ECTS Оцінювання за національною шкалою
90–100 A відмінно
82–89 B добре
75–81 C
69–74 D задовільно
60–68 E
35–59 FX незадовільно з можливістю повторного складання
0–34 F незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

Рекомендована література для підготовки до фахового випробування

  1. Асмаков С. В. Железо 2010. КомпьютерПресс рекомендует / С. В. Асмаков, С. О. Пахомов. – СПб. : Питер, 2010. – 416 с. : ил.
  2. Бабіч М. П. Комп’ютерна схемотехніка : навчальний посібник / М. П. Бабіч, І. А. Жуков. – К. : МК – Прес, 2004. – 412 с.
  3. Базовий крус інформатики / В. Д. Руденко, О. М. Макарчук, М. О. Патланжогу; за заг. ред. В. Ю. Бикова : навч. посіб. – К. : Вид. група BHV. – Кн. 2 : Інформаційні технології. – 2006. – 368 с., іл.
  4. Базовий курс інформатики / В. Д. Руденко, О. М. Макарчук, М. О. Патланжогу; за заг. ред. В. Ю. Бикова : навч. посіб. – К. : Вид. група BHV. – Кн. 1 : Основи інформатики. – 2005. – 320 с., іл.
  5. Браткевич В. В. та ін. Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології : підручник для студентів вищих навчальних закладів / за ред. О. І. Пушкаря. – К. : Видавничий центр «Академія», 2002. – 704 с.
  6. Бройдо В. Л. Архитектура ЭВМ и систем : ученик для вузов. 2-е изд. / В. Л. Бройдо, О. П. Ильина. – СПб. : Питер, 2009. – 720 с. : ил.
  7. Гуржій А. М., Поровознюк Н. І., Самсонов В. В. Інформатика та інформаційні технології : підруч. для учнів професійно-технічних навчальних закладів. – Харків : ООО «Компанія СМІТ», 2003. – 352 с.
  8. Гуров В. В. Основы теории и организации ЭВМ / В. В. Гуров, В. О. Чуканов. – М. : Бином, 2006. – 272 с.
  9. Дем’яненко В. М. Комп’ютер. Апаратна частина: конфігурація, вибір : посібник / В. Дем’яненко, Н. Вовковінська, В. Лапінський. – К. : Шкільний світ, 2009. – 128 с. – (Бібліотека «Шкільного світу»)
  10. Дибкова Л. М. Інформатика та комп’ютерна техніка : посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К. : «Академвидав», 2002. – 320 с.
  11. Жмакин А. Архитектура ЭВМ. 2–е изд. / А. Жмакин. – СПб. : БХВ – Петербург, 2010. –312 с.
  12. Зозуля Ю. Н. Настройка компьютера с помощью BIOS на 100 % / Ю. Н. Зозуля. – СПб. : Питер, 2011. – 368 с. : ил.
  13. Інформатика та комп’ютерна техніка : посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К. : Видавничий центр «Академія», 2002. – 320 с.
  14. Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології : Підручник для студентів вищих навчальних закладів / за ред. О.І. Пушкаря. – К. : Видавничий центр «Академія», 2003. – 704 с.
  15. Каган Б. М. Электронные вычислительные машины и системы : учебное пособие для вузов / Б. М. Каган. – М. : Энергоатомиздат, 1991. – 592 с.
  16. Карцев М. А. Арифметика цифровых машин / М. А. Карцев. – М. : Наука, 1969.
  17. Карцев М. А. Вычислительные системы и синхронная арифметика / М. А. Карцев, В. А. Брик. – М. : Радио и связь, 1981. – 360 с.
  18. Клименко О. Ф., Головко Н. Р., Шарапов О. Д. Інформатика та комп’ютерна техніка : навч.-метод. посібник / за заг. ред. О. Д. Шарапова. – К. : КНЕУ, 2002. – 534 с.
  19. Корнейчук В. И. Основы компьютерной арифметики / В. И. Корнейчук, В. П. Тарасенко. – К. : РНР, 2002. – 175 с.
  20. Левченко О. М. Основи Інтернету / О. М. Шевченко, І. О. Завадський, Н. С. Прокопенко : навч. посібник. – К. : Вид. група BHV. – 2008. – 320 c.: іл.
  21. Литвин І. І., Конончук О. М., Дешинський Ю. Л. Інформатика: теоретичні основи і практикум : підручник. – Львів : Новий світ. – 2004.
  22. Майоров С. А., Новиков Г. И. Структура электронных вычислительных машин / С. А. Майоров, Г. И. Новиков. – Л. : Машиностроение, 1979. – 384 с.
  23. Мельник А. О. Архітектура комп’ютера : наукове видання / А. О. Мельник. – Луцьк : волинська обласна друкарня, 2008. – 480 с.
  24. Методичні вказівки до лабораторного практикуму з курсу «Архітектура комп’ютерів» для студентів спеціальностей «Комп’ютерні системи і мережі» та «Системне програмування» / Укл. Лапко В. В., Губарь Ю. В. – Донецьк : Видавництво ДНТУ, 2005. – 120 с.
  25. Методичні вказівки до лабораторного практикуму з курсу «Цифрові ЕОМ» для студентів спеціальностей «Комп’ютерні системи і мережі» та «Системне програмування» / Укл. Лапко В. В., Губарь Ю. В. – Донецьк : Видавництво ДНТУ, 2004. – 78 с.
  26. Орлов С. А. Организация ЭВМ и систем. Фундаментальный курс по архитектуре и структуре современных компьютерных средств : учебник для вузов. 2–е изд. / С. А. Орлов, Б. Я. Цилькер. – СПб. : Питер, 2011. – 668 с.
  27. Основы современных компьютерных технологий : учебное пособие / под. ред. А. Д. Хоменко. – СПб. : КОРОНА-принт, 1998.
  28. Проектирование цифровых систем на комплектах микропрограммируемых БИС / С. С. Булгаков, В. М. Мещеряков, В. В. Новоселов, Л. А. Шумилов / под ред. В. Г. Колесникова. – М. : Радио и связь, 1984. – 240 с.
  29. Рамський Ю. С. Логічні основи інформатики : навч. посіб. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2003. – 286 с.
  30. Рамський Ю. С., Рєзіна О. В. Вивчення інформаційно-пошукових систем мережі Internet : навч. посібник. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. – 60 с.
  31. Робота в сети Интернет / С. В. Глушков, А. С. Сурядный, Д. В. Лютин, Н. С. Тесленко. – изд. 3-е, доп. и переработ. – М. : АСТ: АСТ МОСКВА; Владимир : ВКТ, 2008. – 408 с.
  32. Самофалов К. Г. Цифровые ЭВМ. Теория и проектирование / К. Г. Самофалов, В. И. Корнейчук, В. П. Тарасенко. – К. : Выща шк., 1989. – 424 с.
  33. Следзінський І. Ф., Василенко Я. П. Основи інформатики : посібник для студентів. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2003. – 160 с.