
З 1988 р. по 1994 р. навчалася в Київській державній академії легкої промисловості України і отримала спеціальність інженера-конструктора.
З 1995 р. працювала на посаді художника-конструктора експериментальної лабораторії фабрики художніх виробів в м. Переяслав-Хмельницький.
З 2000 р. – асистент кафедри теорії і методики трудової підготовки Уманського державного педагогічного університету.
У 2002 р. закінчила Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини і отримала повну вищу освіту за спеціальністю «Педагогіка і методика середньої освіти, трудове навчання» та здобула кваліфікацію вчителя трудового навчання.
З 2004 р. – викладач кафедри художньої та технічної творчості технолого-педагогічного факультету Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.
З 2005 р. по 2008 р. навчалась в аспірантурі Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини за спеціальністю 13.00.02 – теорія і методика трудового навчання.
З 2008 р. по 2010 р. – викладач кафедри художньої та технічної творчості технолого-педагогічного факультету Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.
У 2010 році захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.02 – теорія та методика трудового навчання.
У 2013 р. присвоєно вчене звання доцента кафедри теорії та методики навчання технологій.
З 2013 р. по теперішній час працює на посаді доцента кафедри технологічної освіти факультету інженерно-педагогічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.
Диплом молодшого спеціаліста:
Київський художньо-промисловий технікум, 1987 р.
Спеціальність: Художнє конструювання
Кваліфікація: технік художнього конструювання
Диплом спеціаліста:
Державна академія легкої промисловості України, 1994 р.
Спеціальність: Технологія та конструювання швейних виробів
Кваліфікація: інженер-конструктор
Диплом спеціаліста:
Уманський державний педагогічний університет ім. П.Г.Тичини, 2002 р.
Спеціальність: Педагогіка і методика середньої освіти, трудове навчання
Кваліфікація: вчитель трудового навчання
Диплом кандидата педагогічних наук:
ДК № 059009
виданий 14.04.2010 р.
Спеціальність: 13.00.02 – теорія та методика трудового навчання
Тема дисертації: «Формування художньо-конструкторських знань та вмінь старшокласників в процесі проектування та виготовлення швейних виробів»
Атестат доцента:
12 ДЦ 034178
виданий 25.01.2013 р.
Публікації
Галина Мамус, Тарас Сорока, Валентина Харитонова. Формування культурної компетентності студентів засобами проєктного навчання. Молодь і ринок. 2025. №2 (234). С. 52–57.
DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.324306
Валентина Харитонова, Галина Мамус. Методика проєктування вишитих виробів у процесі технологічної освіти учнів. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2024. Вип. 2. С. 80–86.
Харитонова В. Сутність, закони та засоби композиційної діяльності у процесі проєктування та виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2023. № 2(28). C.113–119.
Харитонова В., Мамус Г. Роль мистецтва у формуванні професійних компетентностей майбутніх фахівців технологічної освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи : зб. наук. пр. / голов. ред. С. В. Совгіра. Умань : Візаві, 2022. Вип.1 (7). C. 6–12.
Melnyk O., Kravchenko T., Kravchenko K., Kharytonova V., Krasnoshtan I. Effective ways to neutralise mercury in modern conditions. Oxidation Communications. 2021. Vol. 44. Is. 3. P. 501–512. (Scopus)
Мамус Г., Харитонова В. Особливості диференційованого навчання студентів проєктуванню виробів із текстильних матеріалів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія Педагогіка. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка. 2021. № 2. C. 87–94.
Публікації зарубіжних виданнях
Kharytonova V.V. DESIGN ACTIVITY OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN THE PROCESS OF TECHNOLOGICAL EDUCATION. Modern Engineering and Innovative Technologies (Germany), Issue №31. Part 3. 2024. P. 107–111.
DOI: 10.30890/2567-5273.2024-31-00-052
Kravchuk О., Mukoviz О., Kharytonova V. History of the innovation movement in ukraine’s education (the 20th century). Innovative scientific researches: European development trends and regional aspect : сollective monograph / scientific editor: Anita Jankovska. 1st ed. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2020. P. 142–169.
Патенти
Пат. 153268 UA, A41D 31/10 (2019.01). «Тактичний костюм для форсування водойм у плав з багатошарового теплозберігаючого матеріалу із позитивною плавучістю» / Мелентьєв О. Б, Харитонова В. В, Дубова Н. В, Сусла Н. М.; заявник та власник Уманський державний педагогічний університет ім. П.Тичини; – № u202202227; заявл. 28.06.2022; опубл. 14.06.2023, Бюл. № 24
Пат. 156030 UA МПК A41D15/04 «Тактичний військовий розвантажувальний жилет, що трансформується у рюкзак» / Мелентьєв О. Б., Харитонова В. В., Дубова Н. В., Сусла Н. М.; заявник та власник Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. – u202304630; заявл 02.10.2023. опубл. 01.05.2024. Бюл. № 18/2024.
Навчальні посібники:
1. Проєктна технологія в інноваційному освітньому процесі: теорія і практика : колективна монографія / за заг. ред. О. М. Коберника ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2021. 228 с. Розділ 2. С. 31–88.
2. Декоративно-ужиткове мистецтво. Писанкарство [Електронний ресурс] : навч. посіб. / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; уклад. В. В. Харитонова. – Умань, 2023. – 1 електрон. опт. диск. (CD-R) ; 200 Мб. – Системні вимоги: ПК 486 або вище ; Windows XP, Vista, Windows 7, 8, 10; 4хCX-ROM дисковод ; 16 біт. зв. карта.
Методичні рекомендації
Харитонова В. В. Потапкін В. С. Навчальна, технологічна практика з декоративно-ужиткового мистецтва : метод. рек. Умань : Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, 2023. 55 с.
Харитонова В. В. Потапкін В. С. Навчальна, технологічна практика : метод. рек. Умань : Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, 2022. 50 с.
Харитонова В. В. Потапкін В. С. Методичні рекомендації до виробничої практики : метод. рек. Умань : Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, 2022. 20 с.
Інші публікації:
1. Харитонова В. Графічна компетентність як складова професійної підготовки майбутнього вчителя трудового навчання та технологій. Матеріали Х міжнародної науково-практичної конференції пам’яті академіка Д. О. Тхоржевського, «Трудове навчання та технології: сучасні реалії та перспективи розвитку» (28 трав. 2021 р.) / за заг. ред. Д. Е. Кільдерова. Київ, 2021. С. 130–132.
2. Харитонова В. В., Полька В. В. Педагогічні умови використання народознавчого матеріалу на уроках трудового навчання. Актуальні проблеми професійної та технологічної освіти: погляд у майбутнє : матер. Всеукр. студ. наук.-практ. конф. (Умань, 14 квіт. 2021 р.) / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; за заг. ред. С. І. Ткачука. Умань. 2021. С. 251–254.
3. Мамус Г. М., Харитонова В. В. Проблеми формування етнодизайнерської компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій // Актуальні проблеми та перспективи технологічної і професійної освіти : матеріали VІ-ї Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (м. Тернопіль, 24-25 травня 2021 р.). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2021. С. 116–117.
4. Харитонова В. В. Особливості писанкової орнаментики Бойківщини. Збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції до 90-х роковин від дня народження заслуженого майстра народної творчості України Мирослави Кот «Народне мистецтво Бойківщини: історія та сучасність» (11-12 трав. 2023 р.) / ред. рада: Оршанський Л.В., Зимомря М.І., Ліщинська-Кравець Г.Л. та ін. Дрогобич: ТзОВ «Трек ЛТД», 2023. С. 173–174.
5. Харитонова В. В. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес ЗЗСО на уроках трудового навчання: переваги та недоліки. Актуальні проблеми та перспективи технологічної і професійної освіти / Матеріали VIІ всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції – ТНПУ ім. В. Гнатюка, 20-21 квітня 2023 р. С. 200–202.
6. Kharytonova V. (2023). Designer activities of students in the process of technological education. Sciences of Europe, issue 127, 61-64 [in Praha, Czech Republic].
7. Kharytonova V.V. DESIGN ACTIVITY OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN THE PROCESS OF TECHNOLOGICAL EDUCATION. Modern Engineering and Innovative Technologies (Germany), Issue №31. Part 3. 2024. P. 107–111.
8. Валентина Харитонова. Дуальна освіта як фактор модернізації професійної підготовки майбутніх фахівців технологічної освіти. Технологічна освіта: сучасні реалії та перспективи розвитку : Матеріали ХІІІ Міжнародної наук.-практ. конф. пам’яті академіка Дмитра Тхоржевського (23 лютого 2024 року). Київ, 2024. С. 300–303.
9. Харитонова В. Формування готовності майбутніх учителів технологічної освіти до викладання декоративно-ужиткового мистецтва у школі. Актуальні проблеми професійної та технологічної освіти: досвід та перспективи : зб. Матеріалів Х Всеукр. наук.-практ. конф. (Умань, 10 жовтня 2024 р.). Умань, 2024. С. 331–334.
10. Харитонова В. Організація та здійснення позаурочної художньо-трудової діяльності учнів засобами декоративно-ужиткового мистецтва. Сучасні тенденції підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій, педагогів професійної освіти і фахівців образотворчого та декоративного мистецтва: теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць / О.В. Марущак (голова) та [ін.]. Вінниця: ВДПУ ім. М.Коцюбинського, 2024. Вип. 7. С. 234–236.
11. Харитонова В.В., Потапкін В.С. Розвиток креативності здобувачів освіти через інтеграцію декоративно-ужиткового мистецтва та технологій. Теоретико-методологічні аспекти мистецької освіти: здобутки, проблеми та перспективи: зб. Матеріалів ХІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Умань, 7-8 листопада 2024 р.) Умань, 2024. С. 109–112.
Керівництво переможцем Міжнародного конкурсу творчих робіт «Youth Art» в рамках реалізації Міжнародного наукового проекту «Євроінтеграція в освіті, науці і культурі», Ополє (Польща) – Бондарчук Катерина (2021 р.)
Керівництво студентами освітньо-професійної програми «Середня освіта (Трудове навчання та технології)», які взяли участь у Міжнародному конкурсі “Сузір’я “Каштан”” організованому Київським національним університетом технологій та дизайну (листопад 2024 року):
- Самохвалова Дар’я (31 група) – керівник: Харитонова В.В.
- Ткаченко Тетяна (41 група) – керівник: Харитонова В.В.
Студенти отримали сертифікати про участь у конкурсі.
Членкиня громадської організації “Всеукраїнська асоціація наукових і практичних працівників технологічної освіти”
Технологія писанкарства