Новини

Сучасна трансформація професійних компетентностей педагога ХХІ століття

Підвищення кваліфікації – це набуття нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань, метою якої є професійний розвиток, відповідно до державної політики у галузі освіти та забезпечення якості освіти.

Професійний розвиток науково-педагогічних працівників передбачає постійну самоосвіту, участь у програмах підвищення кваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання. Заклади освіти, в яких працюють педагогічні та науково-педагогічні працівники, сприяють їхньому професійному розвитку та підвищенню кваліфікації (ст. 59 Закону України «Про освіту»).

Науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати свою кваліфікацію (п. 2 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників).

Доктор педагогічних наук, професор кафедри професійної освіти та технологій за профілями Олег Малишевський пройшов курс підвищення кваліфікації за програмою «Сучасна трансформація професійних компетентностей педагога ХХІ століття:
від інтелектуального лідера до освітнього агента змін» у період з 31.05.2024 р. по 15.08.2024 р. 180 годин (6 ECTS кредитів).

Мета підвищення кваліфікації: професійний розвиток наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, педагогічних відповідно до державної політики у галузі освіти та забезпечення якості освіти; опанування кращих національних і зарубіжних практик модернізації педагогічної освіти і освіти дорослих; розвиток професійних компетентностей щодо здійснення якісної викладацької та дослідницької діяльності з урахуванням сучасних тенденцій педагогічної освіти і освіти дорослих України та зарубіжжя.

Співрозробники та запрошені викладачі програми: фахівці Центру неперервної цифрової освіти, Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» при ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України, Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, провідних наукових установ та закладів вищої освіти України.

Компетентності, що удосконалюються під час підвищення кваліфікації:

Загальні:

  • знання і розуміння предметної галузі і професійної діяльності;
  • здатність використовувати сучасні ІКТ та діджитал-технології у професійній діяльності;
  • здатність до особистісного і професійного розвитку;
  • здатність генерувати нові ідеї (креативність);
  • здатність застосовувати кращі практики у професійній діяльності;
  • здатність до критичної орієнтації у медіасередовищі;
  • знання і розуміння психологічних особливостей різних категорій дорослих.

Професійні компетентності:

  • андрагогічна компетентність, що передбачає удосконалення здатності навчати різні категорії дорослих із урахуванням їхніх індивідуальних потреб, траєкторії навчання, з опертям на досвід і самостійність у навчанні;
  • інноваційна компетентність, що включає вміння адаптовувати технології навчання з урахуванням індивідуальних освітніх потреб та використовувати інноваційні технології у сфері педагогічної освіти і освіти дорослих;
  • педагогічна майстерність як здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі педагогічної освіти і освіти дорослих, що передбачає ґрунтовне переосмислення наявних та створення нових цілісних знань на основі кращих українських і зарубіжних практик;
  • інформаційно-цифрова компетентність як вміння використовувати сучасні ІКТтехнології, комунікувати у різноманітних мережевих контекстах; якісне застосовування цифрових сервісів й інструментів у дослідницькій і викладацькій діяльності;
  • діджитал-компетентність як вміння оперувати доступними онлайн матеріалами в режимі реального часу, що спрощує процес отримання нових знань, вміння застосовувати міждисциплінарний контент за допомогою сучасних діджиталтехнологій;
  • медіаосвітня компетентність як здатність розуміти і критично оцінювати різні аспекти цифрових медіа і медіаконтенту у професійній та повсякденній діяльності;
  • мовнокомунікативна компетентність, що виявляється у реалізації індивідуальної публікаційної стратегії під час усного і писемного текстотворення на основі сучасних вимог до наукових текстів;
  • дослідницька компетентність, що реалізується у здійсненні якісного дослідницького пошуку та використанні дослідницьких результатів у професійній діяльності на засадах академічної доброчесності;
  • соціально-емоційна та психологічна компетентність як здатності здійснювати психологічний супровід здобувачів освіти – учнів, студентів, магістрантів, аспірантів, різних категорій дорослих з урахуванням сучасних соціальних викликів;
  • інклюзивна компетентність як здатність створювати умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища, педагогічна підтримка осіб з особливими освітніми потребами.

Зміст програми підвищення кваліфікації:

Модуль 1. Неперервна педагогічна освіта: досвід України та зарубіжних країн.

Модуль 2. Освіта дорослих в українському та європейському освітніх просторах.

Модуль 3. Соціально-емоційні і психологічні компетентності педагога ХХІ століття та як їх розвивати.

Модуль 4. Цифрова грамотність та медіаграмотність у професійній діяльності педагога.

Модуль 5. Сучасні освітні технології у педагогічній освіті та освіті дорослих.

Модуль 6. Інклюзивна освіта у професійному розвитку педагога.

Модуль 7. Імідж сучасного науково-педагогічного і педагогічного працівника.

Модуль 8. Нормативно-правове регулювання атестації здобувачів наукових ступенів в Україні.

АВТОР ДОПИСУ

Малишевський Олег Володимирович

доктор пед. наук, професор кафедри професійної освіти та технологій за профілями